Over Pommelien

Pommelien Thijs (24) is uitgegroeid tot een multidisciplinair popfenomeen: een zangeres, muzikante, actrice en modeontwerpster die universele
onderwerpen aansnijdt en bewerkt in haar creaties

De Belgische superster kleurt met haar tweede album ‘Gedoe’ zowel tekstueel als stilistisch verder buiten de lijntjes: 14 songs die een inkijkje geven in het hoofd van Pommelien – vaak indringend en grillig, maar de gevatte knipoog nooit ver weg. De titel en het artwork zijn geïnspireerd door het theaterstuk 'Wachten op Godot’ van Samuel Beckett. “Ik vind ‘gedoe’ zo’n menselijke term,” zegt ze. “Het kan namelijk écht gedoe zijn, en echt niet altijd even leuk. Maar het woord zegt het al op een bepaalde manier Het gaat ook weer vanzelf weg. Dat is het lieve eraan: het kan heel groot zijn, maar ook juist heel klein.”

Blijf op de hoogte, schrijf je in


Met hits als ‘Atlas’, ‘Het midden’ (met Nederlandse zangeres MEAU), ‘Ben je klaar?’ en ‘Het beste moet nog komen’ boet kwetsbaarheid niet in voor het pakkende statement. Vriendschappen, familie, fans en die grote en eeuwig veranderende buitenwereld worden opnieuw onder de loep genomen. Aan een muisstille keukentafel met het nachtlicht nog brandende (‘Bel me als je thuis bent’), of turend boven een zee
van duizenden meejoelende fans (‘IK MOET GAAN’), ‘Gedoe’ is vallen én opstaan, aandachtig kerend tot het uitzichtloze (‘Niemand is bijzonder’), en de beloftes (‘Het beste moet nog komen’). Het nu (‘Tegenwoordige Tijd’) en de toekomst (‘Wie we morgen zijn’).

Met haar debuutalbum ‘Per Ongeluk’ brak Pommelien door bij het grote publiek met hitsingles als ‘Erop of Eronder’, ‘Zilver’ en ‘Ongewoon’. ‘Erop of Eronder’ haalde niet alleen de nummer 1-positie in de Ultratop charts, ook in de Spotify charts stond de single wekenlang bovenaan. ‘Per Ongeluk’ bleef wekenlang het best verkochte en meest gestreamde album in België, goed voor goud binnen de eerste week. Met ‘Per Ongeluk’ bereikte ze intussen ook lang en breed de multi-platinum status. Het album leverde haar intussen 12 MIA’s (Music Industry Awards) op – een unicum voor een artiest van haar generatie.

‘Atlas’ verkeerde wekenlang sinds de release onafgebroken op #1 in de Spotify charts in België en brak het Ultratop 50-record voor de meeste weken (21 weken) op nummer 1. ‘Atlas’ werd tevens bekroond met de VRT Zomerhit prijs in 2025: Na ‘Erop of Eronder’ is het de tweede keer dat Pommelien Thijs deze prijs won. Het succes vertaalt zich naar
de livepodia en festivals in de Benelux. Ze speelde afgelopen zomer de mainstages van Rock Werchter, Pukkelpop, Pinkpop, Paaspop en Concert at Sea. Op 27 februari 2026 speelt Pommelien in een uitverkocht AFAS Live en twee maanden later (op 23, 24, 25, 30 april, en 1 mei) staat ze maar liefst vijf keer in een uitverkocht Sportpaleis (AFAS Dome) in Antwerpen.

Terwijl haar muziek in vogelvlucht verkeert, blijft Pommelien ook schitteren als actrice. In de Netflix en VRTMAX-reeks ‘Knokke Off’ speelt ze Louise die kampt met een bipolaire stoornis. ‘Knokke Off’ stond lange tijd op één bij Netflix NL, en onder de titel ‘High Tides’ lanceerde streamingdienst Netflix ‘Knokke Off’ ook in 44 andere landen. De serie haalde de Netflix top 10 in 43 landen, waaronder Argentinië, Spanje, Frankrijk, Colombia, Kenia en Canada. Op 31 januari verscheen ‘Knokke Off 2’ op Netflix met wederom groot succes – intussen heeft Pommelien de opnames voor seizoen drie afgerond. Ook de crossover naar Nederlandse tv gaat soepel: Pommelien speelde een rol in de laatste ‘Patsers’-film van Adil en Bilal, die
te zien was in de Vlaamse en Nederlandse zalen.

Blijf op de hoogte, schrijf je in